Nawet najlepsze narzędzie do modelowania nie gwarantuje prawidłowego wyniku. Jeśli dane nie są analizowane pod kątem podejścia operacyjnego lub jeśli proces analizy nie jest tak ustrukturyzowany, aby osiągnąć zgodność z prognozami wolumenu, a także, jeśli nie ma pełnego zrozumienia modelu operacyjnego Klienta, można poświęcić długie godziny pracy bez wypracowania możliwego do wykonania planu działania.
Mamy bogate doświadczenie w modelowaniu sieci łańcucha dostaw dla firm z różnych branż i obszarów geograficznych. Prowadzimy Klientów przez zorganizowany proces wspierany przez narzędzia IT. Używamy XCargo® firmy Siemens do modelowania i optymalizacji sieci, na które nakładamy nasz własny zestaw modeli danych w Tableau®, aby lepiej wizualizować dane i poddawać je dogłębnej analizie.
Aby zapewnić aktualne i miarodajne spojrzenie na rynek nieruchomości i dostępność siły roboczej, współpracujemy z liderami w dziedzinie doradztwa na rynku nieruchomości, posiadającymi oddziały w ponad 80 krajach. Dzięki temu podchodzimy holistyczne do logistyki i branży nieruchomości, które są ze sobą ściśle powiązane, o czym często się zapomina.
Menedżerowie działów łańcucha dostaw i finansów cenią w naszych modelach finansowych spostrzeżenia dotyczące wpływu zmian w jakości usług, takich jak czas realizacji, złożoność zamówień, poziomy zapasów, dostępność produktów oraz ekspansja na rynki zagraniczne. W niektórych branżach możliwość śledzenia zamówień i logistyka zwrotów również odgrywają znaczącą rolę w modelowaniu sieci.
Etapy projektu
Nasze sprawdzone podejście dzieli się na cztery etapy:
Opis sytuacji AS-IS
Cel
- Zrozumienie i odwzorowanie obecnego modelu operacyjnego łańcucha dostaw Klienta (operacje, koszty i wolumeny).
- Zrozumienie i odwzorowanie przyszłego rozmiaru działalności (perspektywa 3 do 5 lat) i zrozumienie kluczowych zmian w modelu operacyjnym Klienta.
Wynik
- Opis istniejącego łańcucha dostaw „AS-IS” ze wskazaniem obszarów wymagających poprawy oraz luk w wydajności i jakości usług.
- Zebrane i oczyszczone dane historyczne oraz prognozy wolumenowe potrzebne do następnego etapu.
Metodologia
- Wizyty i wywiady z kluczowymi osobami w organizacji
- Dokumentowanie potrzeb dystrybucyjnych i aktualnych ograniczeń w transporcie, magazynowaniu i operacjach cross-dock
- Tworzenie logicznego modelu i wypracowanie struktury danych
- Stworzenie listy wymogów, źródeł i metod gromadzenia danych dla Klienta
- Gromadzenie i weryfikacja danych operacyjnych i finansowych dostarczonych przez Klienta
- Określenie planu zapotrzebowania i pozyskanie danych zewnętrznych
Tworzenie modelu podstawowego i scenariuszy
Cel
- Stworzenie i kalibracja modelu w oparciu o zebrane dane i założenia.
- Określenie scenariuszy do dalszej analizy i kryteriów ich oceny.
Wynik
Sparametryzowany i zaakceptowany model służący jako narzędzie badawcze do analizy modelowanych scenariuszy.
Zdefiniowana i zaakceptowana lista scenariuszy do zbadania w kolejnym etapie projektu.
Metodologia
- Stworzenie bazy danych do zasilania modelu.
- Symulacja ex-post na podstawie danych historycznych w celu kalibracji modelu.
- Stworzenie modelu bazowego opartego na przyszłej prognozie z obecną strukturą łańcucha dostaw (testowy scenariusz „DO NOTHING”).
- Analizy, wizualizacje i obserwacje:
- Rozłożenie popytu i podaży, wąskie gardła i niewydolności w łańcuchu dostaw.
- Rozłożenie czynników kosztowych i opisujące je formuły, mapowanie kosztów stałych i zmiennych.
- Przełożenie analiz na model TO-BE:
- Zmiany w strukturze geograficznej/rynkowej/kanałowej.
- Inflacja dla określonych kategorii kosztów: płace, transport itp.
- Wszystkie istotne założenia i wymagania dotyczące strategii firmy.
- Potwierdzenie, co jest celem optymalizacji oraz jakie wagi przydzielić dla poszczególnych parametrów, np. kosztów operacyjnych/nakładów inwestycyjnych/poziomu jakości usług/czasu reakcji/elastyczności.
- Opracowanie listy potencjalnych scenariuszy na podstawie zebranych analiz i założeń.
- Zatwierdzenie listy scenariuszy do dalszej analizy przez sponsorów projektu.
Modelowanie, optymalizacja i zalecenia
Cel
- Wyliczenie i optymalizacja wybranych scenariuszy.
- Konfrontacja wyliczeń z rzeczywistością operacyjną, w tym dostępnością obiektów, siłą roboczaą w optymalnych lokalizacjach.
- Zawężenie listy scenariuszy do krótkiej listy najbardziej obiecujących scenariuszy.
Wynik
- Krótka lista scenariuszy przedstawianych przed osobami decyzyjnymi.
- Raport na temat analizowanych scenariuszy i ich wrażliwości na odchylenia od przyjętych założeń.
- Raport na temat sytuacji na rynku pracy, rynku nieruchomości i usług 3PL w wybranych lokalizacjach.
Metodologia
- Symulacja scenariuszy i wielokrotna optymalizacja.
- Kwalifikacja/odrzucenie scenariuszy na podstawie kryteriów oceny.
- Ocena wielkości oszczędności i wpływu na usługi w porównaniu ze scenariuszem „DO NOTHING”.
- Przeprowadzenie analizy wrażliwości (wpływu zmian wolumenu, inflacji).
- Analiza rynku pracy dla wybranych scenariuszy (dostępność siły roboczej, koszty).
- Analiza sytuacji na rynku nieruchomości dla wybranych lokalizacji.
- Ocena dostępności przewoźników i operatorów 3PL dla wybranych lokalizacji.
Przygotowanie się do zmiany
Cel
- Zaprezentowanie Business Case’u.
- Uzyskanie zgody na wdrożenie zmian.
Wynik
- Podsumowanie analizy Business Case wraz z finansowym i operacyjnym uzasadnieniem rekomendowanego scenariusza.
- Stworzenie planu wdrożenia zmian.
Metodologia
Analiza każdego z wybranych scenariuszy:
Czas i zasoby potrzebne do przeprowadzenia zmiany. Koszty operacyjne i nakłady inwestycyjne potrzebne do przeprowadzenia zmiany, w tym koszty wyjścia.
Istotne ryzyka oraz plany zapobiegawcze/awaryjne.
Analiza wpływu zmian na przepływy pieniężne, rachunek zysków i strat oraz kalkulacja zwrotu z inwestycji (RoI).
Opis rekomendacji wraz z uzasadnieniem biznesowym dla wybranego scenariusza, a także opis rozważanych alternatyw.
Chcesz wiedzieć więcej?
Piotrem Karbowiakiem
LUB
Zostaw nam wiadomość poprzez formularz kontaktowy
Case Studies
Wybrane projekty
- Kompletny projekt modelowania sieci europejskich magazynów (5 DC).
- Projektowanie i optymalizacja podejścia wielokanałowego.
- Opracowanie planu wdrożenia i realizacja.
Strategia, dokumentacja i realizacja przetargów transportowych. Planowanie tras.
Przemodelowanie strategii dystrybucji i transportu. Opracowanie planu wdrożenia złożonej dystrybucji opartej o HUB i mniejsze platformy.
Przekształcenie sieci dystrybucyjnej z modelu opartego na małych dystrybutorach z dwoma oddzielnymi kanałami dystrybucji dla różnych kategorii produktów w ujednolicony model oparty na operatorach logistycznych. Outsourcing floty do logistyki wtórnej. Wybór i zakontraktowanie operatorów.
Aby zaspokoić potrzeby naszego klienta, przeprojektowaliśmy jego sieć produkcji soków i pomogliśmy mu stopniowo zredukować nadwyżkę mocy produkcyjnych, aby dopasować je do spadającego popytu. Co więcej, z powodzeniem przenieśliśmy pozostałe linie produkcyjne do innych zakładów bez wpływu na jakość obsługi klienta.
Modelowanie sieci. Przeprojektowanie lokalizacji węzłów transportowych.
Przeprojektowanie procesów magazynowe i model sieci transportowej dla wiodącego producenta i dystrybutora produktów ogrodniczych. Zapewnienie ponad 10% rocznych oszczędności w stosunku do budżetu.