Korzystając z naszego doświadczenia w projektowaniu i optymalizacji magazynów, pomagamy naszym Klientom poprawić działalność pod względem jakości usług, wydajności magazynu i redukcji kosztów. Naszym punktem wyjścia są zawsze zdefiniowane i uzgodnione potrzeby biznesowe – zarówno te znane obecnie, jak i te oczekiwane w perspektywie krótko- i średnioterminowej. To do nich dostosowujemy nasze rozwiązania!
Z powodzeniem zrealizowaliśmy ponad 100 projektów związanych z projektowaniem i modernizacją magazynów. Nasze portfolio obejmuje współprace z Klientami z różnych sektorów – od żywności suchej, świeżej i mrożonej, przez artykuły FMCG, aż po motoryzacje i towary przemysłowe. Współpracujemy z producentami, sprzedawcami detalicznymi i sklepami e-commerce.
Do naszych kompetencji należy wsparcie w uzyskaniu wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń, projektowanie od postaw całego budynku i terenu przyległego, rozplanowanie wnętrza pustego magazynu oraz przeprojektowanie działających magazynów.
Technologia ma coraz większy wpływ na operacje magazynowe. Coraz częściej w operacjach korzysta się z RFID czy PbV, które zastępują tradycyjne skanery. Wózki widłowe zastępowane są rozwiązaniami automatycznymi dla ruchów pełnopaletowych. Nasi Klienci wybierają również rozwiązania takie jak systemy „put to light”. Korzystając z naszego doświadczenia operacyjnego bierzemy pod uwagę rozwiazania nowoczesne i perspektywiczne, dbając jednocześnie o to by wybrane podejście miało wymierny zwrot z inwestycji (ROI).
Nasz udział w projektach magazynowych obejmuje:
Ekspresowy audyt
Audyt ekspresowy koncentruje się na ogólnej ocenie operacji, zrozumieniu obecnych i przyszłych wymagań oraz zajęciu się wstępnie zdefiniowanymi ograniczeniami i naprawie nieefektywnych obszarów. Na tym etapie wdrażamy szybkie usprawnienia, które pozwolą osiągnąć redukcję kosztów i zoptymalizują procesy w magazynie, a następnie gdy jest to uzasadnione przedstawiamy potencjalne korzyści związane z dogłębną reorganizacją procesów.
Generalny plan
Jeśli ekspresowy audyt wskaże istotne korzyści związane z szeroką reorganizacją procesów, przechodzimy do fazy głównego planowania. Jest to etap, który opiera się na analizie danych historycznych ruchów magazynowych i zakładanych prognozach wzrostu. Analizy te pozwalają nam stworzyć i sparametryzować model „przepływu towarów”. Model ten służy jako narzędzie oceny zastosowania alternatywnych rozwiązań, bierze pod uwagę ich wydajność i opłacalność.
Każdy alternatywny scenariusz jest mierzony pod względem przewidywanych kosztów wdrożenia i wewnętrznej stopy zwrotu (IRR), co pozwala Klientowi podjąć decyzję dotyczącą danego scenariusza i rozpocząć następną fazę projektu.
Wstępna selekcja dostawców
Po pomyślnym zakończeniu fazy generalnego planowania wspomagamy naszych Klientów w przygotowaniu przetargów na sprzęt magazynowy, systemy IT oraz wspieramy wybrać renomowanych dostawców. Następnie pomagamy w analizie i negocjacjach ofert otrzymanych od dostawców, zarówno pod kątem ceny zakupu (CapEX), jak i kosztów eksploatacji.
Nasze działania opieramy na „Karcie Oceny Dostawcy”, w której jasno określamy oceniane kryteria: jak wartość inwestycji, wewnętrzna stopa zwrotu (IRR), niezawodność, elastyczność, możliwość dostosowania rozwiązania oraz innych czynników istotnych dla procesu decyzyjnego.
Szczegółowy projekt/Zawarcie umowy z dostawcą
W zależności od stopnia złożoności i skali projektu zalecamy naszym Klientom, aby przed podpisaniem głównej umowy wdrożeniowej wypracowali szczegółowy projekt wybranego rozwiązania wspólnie z dostawcą.
Takie podejście pozwala uniknąć ryzyka rozszerzania się zakresu projektu od samego początku. Po sporządzeniu przez Klienta listy wybranych dostawców i podpisaniu listu intencyjnego z preferowanym dostawcą pomagamy mu przystąpić do realizacji projektu szczegółowego.
Na tym etapie ściśle przestrzegamy wstępnych założeń projektowych, w tym szczegółowego planu nakładów kapitałowych i stopy zwrotu z inwestycji (IRR), aby upewnić się, że dostawca dochowuje uzgodnionych warunków. Gdy projekt spełnia oczekiwania Klienta, jest podpisywana umowa z dostawcą.
Naszych Klientów wspieramy też w przygotowaniu i podpisywaniu umów dotyczących wdrożenia i utrzymania SLA (gwarantowanego poziomu usług).
Wdrożenie i wsparcie po uruchomieniu operacji
W zespole Graphene Partners znajdują się eksperci, którzy wspierają wdrożenie projektu na każdym poziomie oraz mogą zarządzać w sposób kompleksowy całym projektem. Zrealizowaliśmy wiele projektów optymalizacyjnych, w których nasz udział obejmował etapy od analizy potrzeb i zaprojektowania najlepszego rozwiązania, przez nadzór inwestorski nad wdrożeniem aż do stabilizacji procesów i osiągnięcia zakładanej wydajności.
Nasi Klienci regularnie do nas wracają prosząc o wsparcie w ulepszaniu i dostosowywaniu ich magazynów do zmiennego i rozwijającego się środowiska biznesowego. W wielu projektach nasz początkowy „ekspresowy audyt” ewoluował do formy stałej i długotrwałej współpracy.
Standardowe kwestie brane pod uwagę podczas projektowania magazynu
- Dane historyczne i prognozy rozwoju w celu zrozumienia wymagań, a także wykrycia obecnych oraz przyszłych wąskich gardeł i obszarów nadających się do poprawy.
- Układ budynku i jego wpływ na przepustowość magazynu (magazynowanie, procesowanie i obszary dodatkowe).
- Przepływ produktu przez magazyn, zwrócenie uwagi na wąskie gardła.
- Potencjalna różnorodność procesu (warunki przechowywania, np. kontrola temperatury, charakterystyka produktu lub wielkość i rodzaj zamówień).
- Elastyczność operacji, jeśli chodzi o sezonowości, wzrostu popytu i wprowadzenia nowych produktów.
- Produktywność oraz wydajność potencjalnych rozwiązań i wynikające z nich koszty.
- Zależność od siły roboczej - obsługa ręczna vs mechaniczna i wynikająca z tego wewnętrzna stopa zwrotu (IRR).
- Rozwiązania IT (WMS i systemy wspierające, np. EDI, zarządzanie zwrotami i reklamacjami).
Chcesz wiedzieć więcej?
Markiem Dymarskim
LUB
Zostaw nam wiadomość poprzez formularz kontaktowy
Case Studies
Wybrane projekty
Kompleksowy audyt operatora 3PL oraz program usprawnień dla magazynu i transportu.
Przebudowa łańcucha dostaw suchej żywności i produktów niespożywczych wiodącej polskiej sieci detalicznej. Do zakresu obowiązków należały planowanie, zamawianie, zarządzanie zapasem, wybór lokalizacji magazynu, zarządzanie przetargiem na nowego operatora 3PL (magazyn i transport) oraz wsparcie wdrożeniowe.
Zarządzanie programem automatyzacji kluczowych magazynów w pięciu krajach europejskich z wykorzystaniem finansowania zewnętrznego.
Wybór i zakontraktowanie operatora 3PL dla wielokanałowego DC (70.000 m2). Wybór i zakontraktowanie dostawcy rozwiązania automatyzacji magazynu. Wdrożenie wybranego rozwiązania.
Usprawnienie procesów i redukcja kosztów magazynu centralnego i magazynu e-commerce.
Konsolidacja i usprawnienie procesów magazynowych. Wybór i zakontraktowanie nowej operacji.
Redesign warehouse and picking strategy, identify gaps in stock management. Overall reduction of the warehouse space do to stock optimization initiatives
Wsparcie regionalnej firmy 3PL w optymalizacji operacji magazynowych i transportowych oraz w opracowaniu planu dochodowego w średnim i długim terminie, w tym wsparcie w zarządzaniu relacjami z klientami i przeprojektowaniu struktury organizacyjnej.
Przeprojektowanie procesów magazynowe i model sieci transportowej dla wiodącego producenta i dystrybutora produktów ogrodniczych. Zapewnienie ponad 10% rocznych oszczędności w stosunku do budżetu.
Przebudowa łańcucha dostaw suchej żywności i produktów niespożywczych wiodącej polskiej sieci detalicznej. Do zakresu obowiązków należały planowanie, zamawianie, zarządzanie zapasem, wybór lokalizacji magazynu, zarządzanie przetargiem na nowego operatora 3PL (magazyn i transport) oraz wsparcie wdrożeniowe.
Przeprowadziliśmy konkurencyjny przetarg oraz wypracowaliśmy model kosztów “logistyki wewnętrznej” w celu przygotowania uczciwego porównania i miarodajnego Business Case’u dla udziałowców w projekcie.
Kompleksowy przetarg, negocjacje, zawieranie umowy i wdrożenie operacji 3PL w zakresie magazynowania i dystrybucji.
Przetarg na operatora 3PL (centrum dystrybucyjne oraz transport krajowy i międzynarodowy), negocjacje i zawieranie umów oraz optymalizacja zapasu.
Prowadzenie przetargów z operatorami 3PL (magazyn i transport), negocjacje i zawieranie umów.
Prowadzenie przetargu na operatora 3PL, negocjacje i zawieranie umów (magazyn i transport).
Kompleksowy audyt operatora 3PL oraz program usprawnień dla magazynu i transportu.
Modelowanie i standaryzacja procesów biznesowych w łańcuchu dostaw. Wdrażanie różnych rozwiązań IT (SAP, JDA, systemy kontroli zapasu w czasie rzeczywistym, kompletacja głosowa) w wielu krajach i lokalizacjach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.